|
|
|
|
STRESS – ET DILEMMA I HVERDAGEN |
|
|
|
|
|
Stress-coaching for ledere
|
Formål:
|
|
|
At øge ledernes indsigt i begrebet stress og stress-håndtering. Desuden at øge ledernes færdigheder til at anvende forskellige coping-strategier og forstå hvilke faktorer, der fremmer og hæmmer udvikling af stress. Den enkelte leder skal præsenteres for værktøjer, der kan bruges dels i forhold til håndtering af egen evt. stress, dels i forhold til håndtering af stress individuelt hos den enkelte medarbejder og generelt i medarbejdergruppen. Formålet er også at give lederne idéer til, hvordan de på et praktisk plan kan forholde sig organisatorisk og ledelsesmæssigt til faktorer, der kan virke som stressorer i hverdagen.
Lederen skal lære sit eget stress-potentiale at kende.
|
Indhold:
|
|
|
- Fysisk og psykisk stress
- Historien om en zebra
- HvaIndhold:d skaber stress?
- Positive og negative stress-signaler
- Hvordan viser stress sig?
- Forskelle i personlighed og stress
- Stress og værdier
- Stress og arbejdsglæde
- Hvor er din stress-tærskel?... og dine medarbejderes?
- Lederen kan gøre forskellen
- Sådan styrer I kampen mod stressen
- Praktiske øvelser
|
Metode: |
|
|
Kursusformen er vidensbaseret og procesorienteret. Der veksles mellem korte teoretiske oplæg og øvelser individuelt og i gruppe. Den enkelte leders erfaringer inddrages praktisk og gennem diskussion i grupper og i plenum. Der lægges vægt på aktiv involvering af den enkelte med erhvervspsykologerne som tovholdere på processen.
Vi forsøger at indkredse, hvad der VIRKER bedst og mest effektivt – BEST PRACTICES – individuelt og i virksomheden.
Vi prøver at finde eksempler på, hvad vi har lært om stress-håndtering i lyset af øvelser og feedback med fokus på konkrete, realistiske justeringer i fremtiden? F.eks. i relation til idé, indhold og form, aktører og metode. Hvis I har mødt barrierer, hvad har I så konkret gjort for at komme videre?
Vi vil anvende forskellige arbejdsredskaber som evt. vil være OPEN SPACE, REFLEKTERENDE TEAM eller lignende.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|