formål
Formålet er at give deltagerne indsigt og træning i at have en direkte, ærlig og ligeværdig kommunikation, der fremmer samarbejde. Ved at sætte fokus på forskellige aspekter, der fremmer eller hæmmer effektiv kommunikation, gives deltagerne konkret viden om og træning i at se virkningen af deltagernes egen måde at kommunikere på i forhold til sig selv og andre. Herunder skal arbejdes med konflikthåndtering. Formålet er desuden at sætte fokus på medarbejdernes arbejdsglæde og energi i dagligdagen, så håndtering af stressede situationer opleves løst på en konstruktiv måde. Åben dialog og samarbejde skal fremmes i gruppen internt og i forhold til ledere og andre faggrupper.
indhold
- Hvad kendetegner det gode team?
- Personlige værdier og visioner for samarbejde
- Hvordan kan jeg bruge min viden om MBTI-typekode?
- Forudsætninger for effektiv kommunikation
- Indadvendt og udadvendt kommunikation
- Hvordan undgås misforståelser?
- Hvordan kan jeg sige nej – positivt?
- Hvordan gives komplimenter og kritik?
- Vanskelige situationer og konfliktløsning
- Træning og gruppearbejde
- Hvordan kan vi omsætte erfaringer fra kurset i dagligdagen?
rammer
Trin 1: Møde med præsention af konsulent(-er), Myers-Briggs Typeindikator(MBTI) og kursusprogram
Trin 2: Individuel tilbagemelding på MBTI-spørgeskema
Trin 3: 2 dages kursus
metode
Kurset tager udgangspunkt i Myers-Briggs Typeindikator og teorier om kommunikation, personlig udvikling. Hver enkelt deltager får forud for kursets gennemførelse en individuel tilbagemelding på spørgeskema-besvarelse om personlige præferencer – Myers-Briggs Typeindikator.
Desuden tager kurset afsæt i ovennævnte baggrund, formål, indhold og metode – samt medarbejdergruppens evt. særlige ønsker. Kursusformen vil veksle mellem korte teoretiske indlæg med diskussion i plenum og praktiske øvelser – individuelt og i gruppe. Desuden vil den enkelte deltagers erfaringer blive inddraget for at målrette kursus-indholdet og engagere den enkelte.
Kurset gennemføres med 1-2 erfarne konsulenter afhængig af gruppens størrelse.